|| Penglibatan dalam Penulisan Kreatif ||

Tahun 1978
Mula menerjunkan diri di bidang penulisan kreatif. Bermula dengan penulisan rencana untuk siaran suratkhabar dan majalah, diikuti ke bidang penulisan cerpen, puisi, novel dan skrip-skrip drama radio, TV dan pentas.

Skrip-skrip drama radio yang diterbitkan oleh Radio I, RTM, antaranya termasuklah Indahnya Dunia Hatimu (6 episod - Rancangan Selengkar Kisah), Bayangan Ajal (Rancangan Panggung Drama), Pembalasan (6 episod - Rancangan Purbawara), Wasiat (Rancangan Panggung Drama), Majiha (Rancangan Sandiwara), Berpantang Maut Sebelum Ajal (Rancangan Drama - RTM Seremban, Negeri Sembilan Darul Khusus) dan lain-lain.

Skrip-skrip drama TV yang diterbitkan termasuklah Gunung Payung (3 episod - TV1 RTM), Cahaya Kasih (2 episod - TV1 RTM), Dua Kali Lima (2 episod - Pimai-pimai Tangtu, TV3) dan lain-lain.

Skrip drama pentas berjudul Tetamu Malam telah dipentaskan selama 12 malam oleh Kumpulan Teater Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di Panggung MATIC, Jalan Ampang, Kuala Lumpur.

0 comments:

Tentang Kami

Blog ini aku bangunkan sebagai kenangan dari abah tersayang yang telah tiada lagi di dunia ini. Sesungguhnya, abah insan yang banyak memberi sinar dalam kehidupanku. Abah adalah insan yang menjadikan aku berjaya hingga ke tahap ini. Aku bangga dan kagum mempunyai abah, Mohd Ghazali Tocheh.

Al Fatihah buat abah..

Angah Ira & Keluarga